Zoeken
  • Petra

Weet je waar mijn missie is ontstaan?

Vroeger was alles beter

We kennen ze allemaal; die collega’s die keihard werken, hart voor de zaak hebben……..en altijd klagen.

Jaren geleden werkte ik op een afdeling van KPN Mobiel in Den Haag. Tijdens de 4 jaar op deze afdeling werd de ene na de andere verandering doorgevoerd. Ons team ging bij een nieuwe aankondiging nog net niet in de polonaise door de gang maar we omarmden elke verandering en gingen er vol voor.


Ons team was altijd snel overtuigd. Heel soms heb je dat, een team van ‘blije eikels’ dat iedere vernieuwing of verbetering meteen omarmt.


Ik werkte ook veel samen met een ander team. Leuke hardwerkende collega’s met hart voor de zaak. Ik werd er altijd met open armen ontvangen. Tijdens mijn bezoeken werd vastgehouden aan een strikte agenda;

  1. Een hartelijke ontvangst met een kop thee en iets lekkers.

  2. Uitgebreid stilstaan bij de komende “belachelijke” en “niet te volgen” veranderingen. “Hoezo gaan we klanten meer in de watten leggen en ons klantprogramma verbeteren? Het gaat toch prima zoals het nu gaat! Hoezo gaan we processen verbeteren waardoor we efficiënter kunnen werken? Wij doen het dus niet goed genoeg want anders zouden ze niks veranderen, toch Petra?”

Het volgende moment begon ik mijn collega’s te overtuigen van de noodzaak en ze te confronteren met hun tegenstrijdige uitspraken. Want hoe erg ik mijn collega’s ook waardeerde, ik kon niet begrijpen dat ze altijd aan het klagen waren en dat VROEGER ALLES BETER was. En dat terwijl ze al zolang ik ze kende aan het klagen waren over het huidige werkproces of de manier waarop wij met onze klanten omgingen. Na wat morren en mompelen gingen we vervolgens heerlijk aan het werk en ronden we het ene naar het andere gezamenlijke project succesvol af.


17 jaar geleden bij mijn hardwerkende, hart voor de zaak hebbende maar klagende collega’s is een soort missie ontstaan: Veranderingen en vernieuwingen om het beter, fijner, leuker of makkelijker te maken, zó introduceren dat iedereen de polonaise door de gang zou willen gaan doen.


Inmiddels heb ik de formulering iets aangepast tot dé missie van LEF Innovatie; “De kracht van samen inzetten om te innoveren met resultaat”

Ik wil organisaties laten ervaren wat de kracht van samen kan betekenen. Daarin vind ik gelijkheid en openheid van groot belang. Vanuit alle lagen van de organisatie kan zoveel waardevolle informatie komen. Laat iedereen spreken en luister naar ieders mening, bundel dit en kom samen tot de beste ideeën. Kennis en ervaring opbouwen als team, meters maken om tot getoetste en concrete oplossingen te komen.


Draagvlak creëren voor een idee van bovenaf is dan niet nodig. De kracht van samen zorgt van binnenuit voor een gezonde organisatie die resultaat behaalt en klaar is voor de toekomst.

109 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven