top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverPetra

Hoe mijn ervaring in creatief denken jou kan helpen!

Ik zit vaak vol met ideeën en bij nieuwe plannen barst ik bijna uit elkaar van enthousiasme. Ik sta ‘aan’ als ik uit bed kom en ren door de dag. Ik ben bijna altijd vrolijk (daar denkt mijn puberdochter trouwens heel anders over). En omdat ik er zelf zoveel van heb, wil ik mijn energie ook graag doorgeven aan en delen met anderen.


Ik ben LEF.Innovatie begonnen om het midden- en kleinbedrijf te helpen met nadenken over nieuwe producten of diensten. Om na te denken hoe iets beter, makkelijker of mooier kan. Zo´n creatief proces begeleiden vind ik oprecht het mooiste wat er is. Ik maak hierbij gebruik van de Design Thinking methode. Op basis van die methode heb ik de Eendaagse Design Sprint ontwikkeld. Het vergt nogal wat voorbereiding maar daarna neem ik de groep in één dag mee door een creatief proces met een groot aantal ideeën en oplossingen voor vernieuwing en verbetering als resultaat. Het begeleiden van zo’n sprint en zien dat het ook gaat borrelen bij de deelnemers; Wauw!! Dat is waar ik het voor doe en wat me heel veel voldoening geeft.


Een groep meenemen door een creatief proces is een mooie uitdaging. De start is meestal hetzelfde want als je over creativiteit praat associëren mensen dit bijna altijd met tekenen, boetseren, muziek maken of knutselen. Vraag maar eens aan een groep wie van hen creatief is. Een aantal mensen zullen dan schoorvoetend hun hand opsteken en aangeven dat ze erg handig zijn en mooie dingen kunnen maken. De meesten zullen zeggen dat ze niet creatief zijn omdat ze twee linkerhanden hebben of omdat ze er geen geduld voor hebben. Maar het feit dat je nieuwe product ideeën bedenkt, bestaande processen verbetert, of een oplossing ‘ziet’ voor een willekeurig vraagstuk maakt je óók creatief. Zodra een groep bewust is van het feit dat iedereen creatief is, zijn we klaar voor de start!!


De Eendaagse Design Sprint kan beginnen. Hoe pakken we dit dan aan?

Voordat de Eendaagse Design Sprint kan starten is er al een hoop voorwerk gedaan. Zo hebben we het interne vraagstuk al uitgebreid geanalyseerd. Het vraagstuk moet scherp zijn om in het vervolg van het proces niet tegen onduidelijkheden aan te lopen. We gaan dus op zoek naar de kern van essentiële basisvragen als: Hoe is de vraag ontstaan? Waarom willen we juist antwoord op deze vraag? Waardoor is deze vraag lastig te beantwoorden? Wat is er eerder gedaan om antwoord te krijgen op de vraag?


Als de vraag scherp is dan gaan we een groep samenstellen. Gezamenlijk stellen we een zo gevarieerd mogelijke groep samen van maximaal 12 personen om aan de slag te gaan. Mensen vanuit verschillende afdelingen van je organisatie. Het is vaak zelfs aan te raden om een klant aan te laten sluiten of iemand die helemaal niks weet over het onderwerp of over de organisatie. Op deze manier wordt het vraagstuk van zoveel mogelijk kanten belicht.


En als laatste maar wel één van de belangrijkste punten voordat we gaan starten met de Eendaagse Design Sprint is het vooronderzoek. We dompelen ons volledig onder in de behoeftes, beweegredenen en pijnpunten. Dus wil je bijvoorbeeld een nieuw product bedenken dan moet je veel weten over de doelgroep en de markt en wil je een klantproces verbeteren dan moet je veel weten over de huidige klantbeleving, interne processen en de markt.


Nu je dit alles weet heb je voldoende input om te starten met de Design Sprint.


De opbouw van zo´n sprint bestaat uit een aantal elementen. Hieronder de stappen in vogelvlucht:


Korte uitleg van de innovatie methode Design Thinking. Niet te uitgebreid maar wel de stappen toegelicht zodat het team de gedachten achter de methodiek kent.


Inlezen en inleven. Er wordt ruim de tijd genomen om alle onderzoeksresultaten door te nemen zodat iedereen snapt hoe het leven van degene voor wie je iets gaat ontwerpen eruitziet. Hiermee warmt ook de bovenkamer op en gaan ideeën stromen.


Ideeën genereren. Er wordt gestart met deze fase als de ontwerpvraag haarscherp is. Even check dubbel check. Interpreteert iedereen de vraag hetzelfde en werkt iedereen aan hetzelfde doel? Zodra de vraag voor iedereen scherp is kan er gestart worden! Iedereen bedenkt individueel ideeën en oplossingen. Er worden verschillende denk methodes gebruikt en daarnaast wordt de vraag vanuit meerdere invalshoeken bekeken. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën met zoveel mogelijk variatie te produceren waarbij niks te gek is en alle ideeën welkom zijn. Het oordeel wordt daarbij uitgesteld en pas veel later zullen de ideeën op haalbaarheid getoetst worden.


Ideeën kiezen. Na meerdere brainstorm ronden gaat ieder teamlid individueel kiezen. Nadat de verschillende keuzes zijn gemaakt wordt er per keuze een toelichting gegeven. Na deze uiteenzetting volgt er een gezamenlijke keuze van de meest gekozen ideeën.

Uitwerken en Prototype maken. De beste ideeën gaan we verder uitwerken. Liefst vertalen we de ideeën naar iets tastbaars zodat anderen het direct begrijpen.


20 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page